Роль трекінгових сервісів на сучасному ринку онлайн-продажів
XXI століття – це час бурхливого розвитку високих технологій та науки. На сьогодні, дискусії про тему трекінгових сервісів набирають все більших обертів. Карантин розкрив потенціал електронної комерції.
З’ясуємо значення поняття «трекінг». Трекінг – система визначення місця розташування, що використовується для спостереження за особами або об’єктами на ходу та надання своєчасно вказаної послідовності даних про розміщення даних для подальшої обробки. Трекінгова система є ключем до ефективного управління продажами. Адже вона відіграє важливу роль у зростанні та довгостроковій стабільності бізнесу. На основі опрацьованого матеріалу я встановила, що для збільшення продажів та досягнення необхідних цілей, торговим представникам потрібні вичерпні дані про активність збуту товару. Цей процес починається від генерації потенційний клієнтів до досягнення прогнозованих цілей продажів. Завдяки використанню трекінгових сервісів можна реалізувати такі цілі, як: розвиток торгової сили, управління операціями з продажу, контроль за доставленням продукції, формування точної статистики для онлайн-продажів і інше, що значно впливає на ринок онлайн-продажів. У порівнянні з 2018 роком 76% опитаних власників малого та середнього Ecommerce бізнесу сказали, що їх обороти продажів у 2020 році зросли у 2 рази. Це один з ключових чинників, який підтверджує, що ринок Ecommerce знаходиться на стадії активного розвитку.
Перше, що вплинуло на ринок онлайн-продажів під час пандемії – це зростання споживчого попиту. Перед тим, як придбати продукт в онлайн-магазині, споживачі вивчають детальну інформацію про товар, а саме: ціни, порівняльну характеристику та умови покупки. Також покупець шукає товар в соціальних мережах, онлайн-магазинах, тобто максимально вивчає всі канали продажів, який йому пропонує ринок. В додаток до цього, важливо також контролювати доставлення товару.
Під час пандемії, сервіси доставлення стали найбільш популярними. Цей факт також вплинув на ринок онлайн-продажів у 2020 році. Адже з точки зору психології, знання про який-небудь об’єкт або подію збільшує лояльність суб’єкта, в разі тривалих термінів доставлення клієнт буде менш роздратований, якщо матиме інформацію про точне місце перебування посилки. Продуктовий e-commerce в Україні у 2020 році зріс на 107% в порівнянні з минулими показниками. Це пов’язано з карантинними обмеженнями, які сприяли співпраці продуктових ритейлерів з сервісами доставлення.
Рис. 1 Вплив трекінгових сервісів на сучасний ринок онлайн-продажів в Україні за 2020 рік
На основі опрацьованої інформації, я виділила три ключових моментів впливу трекінгових сервісів на сучасний ринок-онлайн продажів. Тому, завдяки цим сервісам, відстеження всіх точок дотику клієнтів з товаром або послугою перед покупкою дозволить краще проінформувати вас про те, як правильно просувати продукти й розподіляти рекламний бюджет. Радує те, що за час пандемії, багато брендів стали вносити значні корекції в конкурентну ціну – найважливішого чинника, коли мова йде про продажі. Чим більше ціна товару може бути автоматично скоректована відповідно до швидкості продажів і поточним рівнем конкурентної пропозиції, тим краще.
Згідно з відомостями компанії Netpeak Group приріст частки e-commerce в сукупному обсязі світової торгівлі з 2008 по 2018 рік склав від близько 15%. Як повідомляє портал Statista, загальний світовий дохід від електронної торгівлі у 2022 році може досягти $ 6,5 трлн. Український ринок е-commerce, досить молодий в Україні – особливо активно він почав розвиватися лише останні 5-6 років. В період пандемії, його актуальність зросла миттєво. Частка онлайн-торгівлі в Східній Європі зросла в цьому році до 10% від загального обсягу роздрібних продажів. При цьому найвищий ріст електронної комерції, зафіксованої в Україні – до 8% від загального обсягу роздрібних продажів у країні. Про це говорилось в дослідженнях лондонської компанії Euromonitor International. Також важливим є те, що завдяки впливу трекінгової системи в інтернеті з’явилися нові люди – ті, хто купував в офлайні. Тобто були люди, які побоювалися здійснювати покупки в інтернеті, але карантин, змусив їх спробувати здійснювати покупки онлайн, а системи відстеження посилок, завоювали їх довіру своїми результатами. Наприклад, з березня по серпень 2020 на Prom.ua заходило на 20% більше користувачів, в порівнянні з минулим роком. На 38% більше стало відвідувачів, які цілеспрямовано шукають на сайті товар, а не просто зайшли подивитися. Тому якщо бренд або ритейлер хоче вижити та процвітати в постійно мінливому середовищі, він повинен бути в курсі актуальних трендів і враховувати їх при побудові стратегії.
Хочу зазначити, що наш український онлайн ринок розвивається і завдяки використанню іноземних трендів в e-commerce. По-перше, зі зміною в сучасному українському онлайн ринку є поява нових способів оплати. Наявність різних варіантів оплати є одним з основних факторів, що сприяють вчиненню покупок на сайтах. Без зручних способів оплати, люди не будуть купувати в вашому інтернет-магазині. В даний час у сфері електронної комерції широко використовуються цифрові гаманці, такі як Google Pay, Paypal, Apple або Samsung Pay. Ці сервіси дозволяють людям здійснювати покупки за допомогою електронних транзакцій, що робить процес здійснення замовлення зручнішим. По-друге, зростає і число інтернет-платформ, які використовують голосових помічників. В майбутньому тренд буде тільки розвиватися: до 2022 року замовлення товару або послуги голосом може стати повсюдним.
Покращились системи моніторингу ринку, а саме: знання, уподобання, покупка та споживання, знання реклами. Накопичений матеріал дозволяє простежити динаміку змін споживчих уподобань на рівні окремих брендів. Водночас сформувалося топ-3 категорії товарів, що продаються, а саме: по догляду за дітьми, по догляду за собою, а також товари для догляду за будинком. Також в даний час онлайн-шопінг офіційно перевищив продажу в роздрібних магазинах. В українському e-commerce все більш активно використовуються чат-боти, machine learning, штучний інтелект і персоналізація. Збираючи дані, проводячи опитування і тести (за допомогою чат-ботів) можна не тільки точніше виявити потреби, а й запропонувати клієнту індивідуальний продукт. Ось невеликий факт про середній відсоток споживачів, які вчинили покупки онлайн за кордоном по континентах: 63,4% в Європі, 57,9% в Азіатсько -Тихоокеанському регіоні, 55,5% в Африці, 54,6% в Латинській Америці та 45,5% в Північній Америці. Ця тенденція пов’язана з виходом e-commerce на глобальний рівень.
Можна зробити висновок, що всі умови, через які склалася дана ситуація є шансом для успішного старту і процвітання онлайн-продажів. Адже завдяки цьому може зростати дохід держави, поліпшуватися економіка. Ми бачимо, що зміни завжди починаються з малого, як от наприклад постійний моніторинг, збір даних та створення на основі цього кращих трекінгових сервісів. Чим краще ці сервіси працюють, тим більше довіри виникає в клієнтів, що стимулюють зростання продажів та формування потужного старту для майбутнього в сучасному ринку онлайн-продажів. І ще важливо помітити, що згідно з прогнозом, частка електронної комерції в загальній структурі продажів, продовжить рости в найближчі п’ять років і у 2025 році складе в Україні близько 11%. Тому з такими темпами розвитку, він може стати одним з потужних інструментів для поліпшення економіки Україні в цілому!