БІЗНЕС ІДЕЇ ТА СТАРТАПИ, ЩО Я МОЖУ РЕАЛІЗУВАТИ ВЖЕ СЬОГОДНІ?
У статті запропоновано стартап «Пасіка», який має студентська молодь, сільські люди. Поетапно вказано як комерційний напрямок розвитку, зокрема, вид діяльності – створення пасіки і продаж продуктів бджільництва. Досліджено ключові складові: визначено основну ідею стартапу, проведений збут, маркетинг і поширення товару/послуги, інфраструктура бізнесу, загальне визначення і ємкість ринку, середовище та тенденції ринку, можливості і загрози ринку, ризик і проблеми, пов’язані з проектом.
Постановка проблеми. Більшість українського меду експортується. Експорт зростає кожного року. Цьому сприяють низький попит на внутрішньому ринку та високий – на зовнішньому, де головна перевага нашого меду – низька ціна [5]. Проте, успіхи у зовнішній торгівлі не свідчать про відмінний стан галузі. Навпаки, українське бджільництво знаходиться на аматорському рівні, і якщо ми хочемо й надалі нарощувати експорт, необхідно переходити в «професіонали». Заважає цьому звична нам недосконалість законодавчої бази [2]. Продукти бджільництва, а саме мед, віск, бджолине обніжжя, перга, маточне молочко, бджолина отрута, прополіс, досить широко використовуються у різних галузях народного господарства. Вони здатні за своїми властивостями задовольняти потреби споживача у якісних і корисних продуктах харчування [4].
Аналіз останніх досліджень і публікацій. В Україні останніми роками ведуться наукові дослідження і дискусії стосовно визначення проблем та перспектив розвитку бізнес-ідей та стартапів такими вченими-дослідниками як Скоромна О.І., Данилюк І.Г., Черкасова А.І., Разанова О.П., Бурка А.І., Пислар Г.В., Крюкова Л.У. та інші.
Мета статті. Метою, є виробництво натурального, екологічно чистого меду та пилку, для задоволення потреб місцевого населення та інших споживачів.
Виклад основного матеріалу. Україна є надзвичайно потужним виробником меду і вже складає велику конкуренцію європейським пасічникам. А ще може стати таким самим потужним конкурентом на ринку пакетів бджіл. При чому дуже якісних бджіл – роботящих, медоносних. І що ми з часом зможемо витісняти з ринку місцевих європейських виробників тих самих пакетів або маток [1]. Останнім часом вітчизняна промисловість орієнтується на натуральну сировину, що містить біологічно-активні речовини природного походження, тому напрямки використання меду дуже різноманітні. Натуральний бджолиний мед, як сировина, використовується у харчовій промисловості, у виробництві кондитерських виробів, різних напоїв, фармакологічних препаратів, косметичних засобів, молочних продуктів. Водночас, популярним став мед у харчуванні населення для дотримання здорового способу життя і у боротьбі з ожирінням [3].
Пасіку обслуговуватиму самостійно. Також залучатимуться до роботи
на безоплатній основі школярі старших класів з метою здобуття навчально-
практичних навичок. У роботі з пасікою інколи залучатиму батьків для пришвидшення проведення допоміжних робіт по викачці меду. У випадку інтенсивного медозбору, найматиму на сезонні роботи місцевих жителів, які
тимчасово безробітні.
Перелік продуктів, які надаватиме пасіка :
- основні продукти бджільництва: мед, бджолине обніжжя.
- супутні продукти бджільництва : бджолина перга, бджоло пакети та віск. Сьогодні бджільництво набирає популярності серед сільських жителів,так як воно дає можливість отримувати мед, пергу та пилок, які є панацеєю від багатьох хвороб, і окрім того, від реалізації даної продукції можна отримати додаткові кошти. На жаль, саме в погоні за коштами, пасічники часто нехтують якістю бджоло продуктів розбавляючи мед, використовуючи антибіотики або недотриманням ветеринарно-санітарних норм обробітку бджіл.
Однією із переваг моєї пасіки, є її медова база, що в більшій мірі впливає на якість, корисність та смак бджолиного пилку і меду. Відомо, що продуктивний політ бджоли біля 3 км, саме в цьому радіусі знаходяться яблуневий сад, багаторічні липи, левади річок Дохна та Берладинка, дикорослі багаторічні та однорічні трави такі як буркун, конюшина,кульбаба, шавлія, еспарцет,люцерна, також поряд знаходяться орні землі, на яких періодично сіють гречку, ріпак та соняшник. Тобто отримані мед та пилок будуть поліфлорними, отже користь від їх споживання буде напорядок вищою.
Не менш важливим є той факт, що при реалізації даного проєкту, я зможу продавати бджоло пакети для місцевих пасічників – початківців, а це є
актуальною проблемою на селі, бо крупні пасічники продають бджоло-пакети оптовими партіями, а мілкі пасічники орієнтуються на виробництво меду, тому не продають бджоло-пакети. При реалізації даного проєкту, я зможу продавати 30-35 бджоло-пакетів для місцевих пасічників, це замало для оптової партії, але достатньо для продажу населенню. Тобто я орієнтуюсь на місцевих пасічників-початківців, які хочуть розпочати свою справу.
Збут, маркетинг і поширення товару/ послуги.
Маркетингова діяльність базуватиметься та проводитиметься шляхом живого спілкування із клієнтами та пасічниками мого та сусідніх районів. Постійний моніторинг виставок, конференцій, ярмарок, тих що стосуються бджільництва. Пошук та аналіз інформації, новин, надбань, якими сьогодні володіють пасічники інших регіонів України та зарубіжжя. Слідкування за законодавчою базою України у питаннях, що стосуються бджільництва. Рекламна діяльність здійснюватиметься шляхом подання оголошень в Інтернет та місцеву газету. Також в усному вигляді спілкуючись із людьми, та при цьому роздаючи їм візитки. Також заохочуватиму місцевих школярів та молодь до роботи з бджільми, проводячи зустрічі в школах і пропонуючи здобути навчально-практичні навички по роботі з бджільми на моїй пасіці (2-3 школярі старших класів). Також налагоджуватиму співпрацю з фірмами-оптовиками по закупівлі меду та пилку.
Продаж здійснюватиму безпосередньо з пасіки або з дому також використовуватиму мережу Інтернет. За бажанням клієнтів відправлятиму бджоло-продукти поштою. Товар який не реалізую населенню продаватиму оптом на заготівельні фірми.
Інфраструктура бізнесу.
Зараз повністю реалізований перший етап, другий етап частково виконаний, але ще знаходиться у стадії розвитку. Після реалізації другого та третього етапу (розведення бджіл та налагодження виробництва із буту бджоло-продукції), планую виготовити 3 платформи для транспортування бджіл до місця взятку ємкістю по 24 бджолосімей кожна, що і включає в себе четвертий етап. На даний момент, маю стаціонарну пасіку розміром 25 повноцінних бджолосімей та 25 цьогорічних новоутворених, які знаходяться у фазі розвитку.
Пасіка знаходиться на земельній ділянці приватної власності за межами населеного пункту м. Бершадь, на землях с. Бирлівка. Біля пасіки знаходиться будівля, яка повністю відповідає всім нормативним вимогам для
обслуговування пасіки та викачки меду. В більшій мірі пасіка майже повністю сформована та успішно функціонує уже 5 років поспіль. Основна маса коштів у інфраструктурі бізнесу – власні (282,3 тис. грн.), гранд слугує, як дофінансування для закупівлі 2 позицій: ганеманівських решіток та вощини. Більш детальніше висвітлено в таблиці 1.
Таблиця 1
Кошторис для реалізації проєкту
№ | Назва, кількість та ціна обладнання/ поголів`я тварин/саджанці | Призначення | Сума, грн. |
1 | Вулики (100 шт) | Для утримання бджолосімей | 100 000.00 |
2 | Бджолосім’ї (50 шт) | Для отримання продукції | 50 000.00 |
3 | Рамки (3 600 шт) | Для утримання бджіл | 14 500.00 |
4 | Вощина (200 кг) | Для утримання бджіл | 44 500.00 |
5 | Інвентар(димар, ніж, щітка, стамеска) | Для догляду за бджолами | 300.00 |
6 | Медогонка | Для відкачки меду з рамок | 3000.00 |
7 | Ящики для відводків (3 шт) | Для транспортування бджіл | 1500.00 |
8 | Костюм пасічника (3 шт) | Для безпеки пасічника | 700.00 |
9 | Пилковловлювачі ( 200 шт) | Для збору пилку | 9000.00 |
10 | Ганеманівська решітка (100 шт) | Для утримання бджіл | 10 000.00 |
11 | Цукор ( 800 кг) | Для зимової годівлі | 10 000.00 |
12 | Вет. препарати | Для профілактики хвороб | 2000.00 |
В сумі: 245 500.00 грн |
Джерело: сформовано автором
Також планую отримати ветеринарно-санітарний паспорт пасіки, для можливості легального продажу бджоло-продуктів із пасіки. Тип вулика багатокорпусний на 12 рамок, нижня частина (гніздова) типу Дадан, верхні надставки (медові) на 145 рамку (піврамка). Вулики відповідають всім сучасним вимогам та стандартам. Пасіка знаходиться на відстані 350 м до найближчої житлової забудови та 1км до найближчої шосейної дороги, що відповідає всім державним санітарним правилам, щодо утримання бджіл. Більш детальніше висвітлено в таблиці 2.
Таблиця 2
Кошторис для реалізації проєкту
№ | Назва, кількість та ціна обладнання | Призначення | Сума, грн. |
1 | Платформа (3 шт) | Для транспортування бджолосімей | 75 000.00 |
2 | Ремінь для стяжки вуликів (72 шт) | Для фіксування вуликів на платформі | 4 300.00 |
3 | Палатка (1 шт) | Для відкачки меду | 1500.00 |
4 | Ємкість для меду 20 л (30 шт) | Для транспортування меду | 6 000.00 |
В сумі: 86 800.00 грн |
Джерело: сформовано автором
Пасіка має вдале місце знаходження враховуючи медову базу та зручне транспортне розташування, а саме за межами населеного пункту неподалік від основної дороги районного значення. Клієнти з легкістю зможуть добратися до пасіки навіть пішки. Також це суттєва перевага при продажі бджоло-пакетів.
- Закупівля інвентарю та обслуговуючих одиниць (рамки, вощина) проводиться у інтернет-магазинах або місцевому магазині бджільництва при наявності сертифікату відповідності продукції.
- Рами з медом власноруч переноситимуться у допоміжну будівлю, у якій проводитиметься виробничий процес по відкачці меду та висушування пилку. Будівля відповідає всім ветеринарно-санітарним вимогам, до неї проведено водопостачання та електроенергію.
- Продукція зберігатиметься частково у допоміжній будівлі, а частково вдома у погребі, так як відповідно до ДСТУ 4497:2005 «Мед натуральний» мед необхідно зберігати при температурі не вище + 25 град. Цельсія, запобігаючи потраплянню прямих сонячних променів. Аналогічно з пилком. Для зберігання меду використовую поліетиленові мішки, скляні банки, алюмінієві бідони, пластикові відра. Для пилку – скляні банки.
- На якість меду впливає стадія його зрілості на момент викачки, термін та умови його зберігання, належний ветеринарно-санітарний догляд за вуликами. На якість пилку впливає належність його зберігання та підготовки до зберігання.
- Ціна меду та пилку залежить від таких чинників: типу продажу (вроздріб чи оптом); сорту та якості продукту; ціни на ринку (залежно від сезону).
- Відходів при виробництві бджоло-продуктів немає. Віск, прополіс, мерва, підмор – все продається. Виробництво безвідходне та екологічно чисте.
Загальне визначення і ємкість ринку
- Товар реалізовуватиметься власноруч у межах району. При залишках
великої кількості товару, продаватиму його оптом для подальшого відправлення закордон.
- Основними клієнтами є жителі району усіх вікових категорій для власного споживання та заготівельні фірми для продажу закордон або мережі супермаркетів.
- Районний ринок меду майже заповнений, але часто зустрічається незрілий мед, розбавлений цукровим сиропом, тому моєю перевагою є натуральність та смак меду зібраного із різних медоносів. Ринок продажу заготовачам повністю відкритий і незаповнений. Заготовачі постійно конкурують між собою, аби зібрати побільше меду з пасік, аналогічних до моєї.
Культура споживання меду вже століттями притаманна нашому народу,ще із часів Київської Русі, без перебільшення мед можна назвати національним продуктом. Інколи мед та віск слугували як кошти, за які обмінювалися товаром. Ще з тих часів наша земля славилася наявністю бджоло-продуктів, які з торгівцями прямували у Скандинавію або Грецію.
Ємність ринку меду Бершадського району складає :
60 000 чол. х 0,7 х 1 кг х 50 грн = 2 100 000 грн/рік.
Середовище та тенденції ринку
У теперішній час купівельна спроможність людей знизилась за рахунок інфляції та безробіття, але мед, як продукт харчування користується попитом серед місцевого населення. Цінова політика зазвичай на одному рівні, але залежить від сорту меду, коливається в діапазоні 70-100 грн/кг. На світовому ринку дефіцит якісного меду, тому продаж меду оптом фірмам-заготовачам, не є проблемою. Цінова політика залежить від сорту меду, об’єму та періоду продажу залежно від сезону, коливається в діапазоні 35-50 грн/кг. Ціна пилку залежить від його однорідності, якості, належних умов зберігання, сезону продажу та кількості. Ціна орієнтовно коливається в діапазоні 130-250 грн/кг.
Серед конкурентів можна виділити тих пасічників, які реалізовують мед на ринку. Таких пасічників є біля 12 чоловік, основна маса пасічників продають бджоло-продукти з дому знайомим або оптом.
Можливості і загрози ринку
Даний вид бізнесу, має сенс в сьогоднішніх умовах ринку, так як Україна щорічно збільшує обсяги експорту меду та бджоло-продуктів. На місцевому рівні споживачі у пошуках натурального меду, так як часто можна зустріти неякісний китайський мед. Враховуючи місце розташування моєї пасіки, а саме медову базу, можу стверджувати, що маю конкурентну перевагу серед інших пасічників, що дає мені можливість частково забезпечувати бджоло-продуктами місцевих споживачів та продавати їх оптом для відправки за кордон.
До загроз ринку можна віднести дешевий неякісний китайський мед, який люди купують на ринку через брак коштів. Але після пояснення клієнтам походження даного меду, вони одразу відмовляються від нього. Однією із загроз є природно-кліматичний фактор, через «неврожай» меду ціни можуть різко піднятися, що вплине на попит.
Ризик і проблеми, пов’язані з проєктом
- природно-кліматичний вплив;
- хвороби бджіл;
- отруєння бджіл пестицидами;
- підняття ринкових цін на бджоло-продукти;
- збільшення посіві медоносних рослин на полях;
- сприятливі природно-кліматичні умови;
Висновки. Виробництво бджоло-продуктів, як бізнес-ідея буде успішною бо:
- розташування пасіки відповідає всім санітарно-гігієнічним вимогам та сприяє потужній медово-пилковій базі, що дозволяє виробляти якісний продукт, який завжди користується попитом;
- продаж бджоло-пакетів дозволить частково задовольнити високий попит на бджоло-пакети серед сільського населення;
- у перспективі розвитку цього бізнесу, виготовлення платформ для кочівлі,
- дасть можливість отримати більшу кількість меду та пилку;
- термін зберігання меду – необмежений;
- проблем із реалізацією меду немає, наша країна займає І місце в Європі та ІІІ місце в світі за експортом меду.
Серед ризиків, хочу виділити вплив природно-кліматичного фактору та хвороби бджіл. Частково мінімізую вплив за рахунок правильної конструкції та утеплення вулика, також профілактики хвороб бджіл та правильної і повноцінної годівлі бджіл на зиму. Також можливе отруєння бджіл пестицидами, якими можуть оброблятися орні землі.
Соціальний ефект від реалізації даного проекту у якісному плані це – заохочення молоді та школярів до роботи з бджолами, яка дасть їм можливість залишатися у рідному місті чи селі і отримувати достойний заробіток. Проводитиму зустрічі у школах для учнів старших класів, пропонуючи їм тримати навчально-практичні навички на моїй пасіці. Як звіт про виконану роботу слугуватимуть фото із зустрічей та роботи на пасіці. Також з моєї пасіки реалізовуватиму бджоло-пакети (бджолині сім’ї) для задоволення потреб місцевих пасічників-початківців. У теперішній час, купівля бджолиних сімей у малих кількостях є проблемою пасічників-початківців, через малу пропозицію, я частого допоможу вирішити цю проблему на селі.
Також гарантуватиму одноразову щорічну благодійну допомогу у розмірі 30 л меду для малозабезпечених сімей с. Бирлівка. Співпрацюватиму із сільською радою, яка допоможе передати їм мед. Як звіт слугуватиме фото та акт прийому-передачі меду сільській раді.
Список використаних джерел
- Карпатським бджолам потрібен «безвіз». А місцевим пасічникам – підтримка. URL: https://prozahid.com/content-71252.html.
- Бджільництво в Україні: успіхи та перспективи зростання галузі. URL: https://www.bakertilly.ua/news/id43976.
- Данилюк І. Г. Дорогоцінні продукти бджільництва. 2006. 192 с.
- Черкасова А.І. та ін. Бджільництво. Видавництво «Урожай». 1989. 301с.
- Скоромна О.І., Разанова О.П. Розвиток галузі бджільництва як джерело структури продовольчої безпеки. Аграрна наука та харчові технології. 2019. №3 (106).C. 70-82.