ТРЕКІНГОВИЙ СЕРВІС ЯК ДИВЕРСИФІКОВАНИЙ ІННОВАЦІЙНИЙ ІНСТРУМЕНТ ОНЛАЙН-ПРОДАЖ
Вступ. Розвиток сучасних технологій не стоять на місці, а розвивається динамічно і у всіх проявах цифровізації економічних процесів у суспільстві. Не виключенням є сфера діяльності кур’єрських служб. Для того, щоб клієнт був спокійний і в будь-який час можу уточнити місце знаходження свого замовлення (посилки чи листа), можна скористатися унікальною послугою, відстеження замовлення. У сучасних умовах здійснення онлайн-продаж таку послугу слід розуміти як трекінг. Дана послуга в більшості компаній, які надають послуги доставки, є безкоштовною, тому скористатися нею може кожен охочий. Діяльність трекінгових сервісів урізноманітнює портфель їх функціонування через інноваційні інструменти їх апробації.
Сьогодні населення все частіше здійснює покупки в онлайн мережі. Причиною цього здебільшого є економія як часу так і грошей. Окрім цього значною перевагою є й те, що онлайн – покупки надають можливість ще й заробити. Ці зміни безперечно вплинули і на функціонування банківської системи та сфери доставки товарів, позаяк такі суб’єкти бізнесу перестають бути тільки банками чи об’єктами онлайн торгівлі у традиційному розумінні і виходять за рамки фінансової галузі. Якщо ними отримувався прибуток лише за рахунок покращення стандартних моделей обслуговування клієнтів, то вже зараз змінюються самі моделі взаємодії з клієнтами. Саме тому в сучасному світі з’явилася потреба у запровадженні нових, інноваційних підходів до такого роду взаємодій.
Мета дослідницької роботи полягає у дослідженні сучасного стану використання та особливостей механізму функціонування трекінгових сервісів та їх розвиток у площині подібних сервісів в Україні. На основі аналізу інформаційних даних, спробували узагальнити та виокремити особливості структури трек-номеру. Також ставив перед собою завдання розробити опитувальник на предмет обізнаності та функціонування трекінгових сервісів та ефективного їх використання при здійсненні безготівкових розрахунків. Подібний моніторинг дозволить якнайкраще дослідити практичний аспект імплементації трекінгових сервісів та на власному прикладі скористатися досліджуваною функцією онлайн-продаж.
Основна частина. То що ж таке «трекінг»? «Track» (з анг. мови означає – відстежувати, перевіряти),термін, який використовується в багатьох сферах. У кур’єрською і поштову службу трекінгом називають сервіс, за допомогою якого в будь-який момент можна дізнатися місце розташування будь-якої посилки або листа [3].
Кожній посилці при відправленні присвоюється свій унікальний трекінг-номер, за допомогою якого відправник в будь-який час може дізнатися, де знаходиться його посилка. Для цього власникові посилки буде потрібно всього лише скористатися сайтом поштою або послугами кур’єрської служби, якій він скористався.
На сьогодні більшість приватних кур’єрських або поштових організацій по експрес доставці, надає своїм клієнтам послугу трекінгу. Для того щоб скористатися даною функцією, необхідно відвідати сайт організації, якою ви користувалися і в визначеному для цього місці вказати код посилки, а потім натиснути «трекінг». Через декілька секунду ви зможете побачити, де в даний час,знаходиться ваше відправлення, а також зможете дізнатися, який шлях вона пройшла.
Даною послугою можна користуватися не лише через інтернет-ресурси,а й з мобільного телефону за допомогою СМС-повідомлень. Теперішні засоби зв’язку, дають змогу дивитись за переміщенням поштових відправлень, в будь-якому напрямку, і будь якого виду.
Для відстеження поштових відправлень, для початку їх потрібно зареєструвати. Зокрема є певна категорія відправлень які можливо отримати без розписки та відправити без квитанцій. До них належать, дрібні пакети, бандеролі, листівки, листи. Дана категорія поштових відправлень називається простою. Ці відправлення не можливо знайти і проконтролювати за допомогою онлайн сервісів.
Відстеження посилок можливе тільки після реєстрації. Відправленням, які підлягають обов’язковій реєстрації, належать посилки , які отримують трек-номер для слідкування. Також цей код може отримати й поштове відправлення з категорії простих, за яким можна буде відслідковувати ці відправлення онлайн.
Трек-номер – це унікальний номер, що присвоюється посилці, вантажу або поштовому відправленню при реєстрації. Присвоюється цей унікальний номер з метою можливості відстежити шлях відправлення, а також знайти його в разі втрати. Структура міжнародного ідентифікатора (за стандартом S10) відображена на рис. 1.
Є випадки коли трек-номери формуються без використання літер, це виникає у разі:
– посилка надсилається через маленьку кур’єрську службу, з метою економії коштів з доставки товарів. Відправник повинен на сайті замовлення, залишити посилання на сайд даної служби, де замовник зможе відстежувати своє замовлення;
– відправник має на меті заощадити кошти і вигадує трек-номер і надає його покупцю. В такому випадку, продавець зекономить кошти, але покупець не зможе відслідкувати свою посилку. Однак до пункту прийому ця посилка прийде вчасно і покупець зможе її отримати;
Рис. 1. – Структура міжнародного індентифікатора [3]
– при відправленні посилки покупець всього вказав неправильний трек-номер. В цьому немає нічого страшного, покупцю всього лиш потрібно написати продавцю і він відправить вам його повторно, в більшості випадків це працює
– продавець, зі злим умислом хоче обманути покупця і вказує недійсний номер, в більшості випадків таке не працює, але якщо покупець не знає, що після зазначеного терміну посилка не прийшла і він може повернути кошти назад, то такі недобросовісні покупці можуть на них заробляти. Такі ситуації виникають не часто, але випадки бувають.
Трек-номер зазначений на квитанції, якщо покупка здійснена онлайн, то він знаходиться в вашому особистому кабінеті, на сайті на якому була здійснена покупка. Відправнику при оплаті доставки, видається квитанція і на ній знаходиться трек-номер.
Багато користувачів які здійснюю покупки онлайн плутають номер замовлення та номер відстеження. Між ними є такі відмінності:
- номер відстеження або трек номер – це код який складається як з цифр, так і з цифр і літер і він з’являється після як продавець зареєстрував його у оператора.
- номер замовлення – складається з цифр і з’являється одразу після здійснення покупки.
Продавці після реєстрації товару у оператора надсилають трек-номер на електрону скриньку або в особистому кабінеті на сайті замовлення. У випадку якщо ви не отримали номер відстеження ви можете написати продавцю особисто і він відправить вам його.
У разі, якщо ви не можете відстежити посилку це може свідчити про:
- недобросовісний покупець вирішив зекономити кошти, шляхом відправлення без трекової посилки;
- продавець не відправив посилку, а просто зареєстрував відправлення;
- посилка була загублена;
- відстеження можливе лише в країні відправника.
У першому і четвертому випадках вам доведеться чекати поки вам не прийде письмове повідомлення в поштову скриньку або дзвінка про те що ваше замовлення прибуло у пункт прийому/видачі.
У разі якщо посилка загубилася вам потрібно залишити на сайті, на якому ви замовили товар заявку на розшук. Якщо після цього в зазначений період, ви маєте можливість вимагати повернення коштів.
Під час написання цієї наукової роботи, я вирішив на власному прикладі перевірити функцію відстеження на прикладі замовлення товару з онлайн магазину AliExpress.
AliExpress — інтернет-магазин роздрібної торгівлі малого бізнесу Китаю, що пропонує товари міжнародним покупцям в Інтернеті
Для проведення даного дослідження я 15 листопада 2020 р. замовив карту пам’яті об’ємом 32 Гб вартістю 2,88$ або 82 грн, за курсом в день замовлення.
Продавець 16 листопада 2020 р. вже зареєстрував у оператора цю посилку і трек номер надійшов мені в особистий кабінет в офіційному додатку. 18.11.2020 р. замовлення вже прибуло у сортувальному центр і воно покинуло цей сортувальний центр і була відправлена на інший склад в місті Шеньчжень. 19.11.2020 р. ця посилка була отримана на цьому складі і 20.11.2020 р. відправлена на склад аеропорту Гонконгу.22.11.2020р. вона була відправлена в аеропорт Таллінн, Естонія і 24.11.2020 р. замовлення вже прибуло. 25.11.2020 р. 13:17 год. посилка була відправлена в Україну і прибуло 01.12.2020 р.. Відправлення 03.12.2020 р. була вже в точці прийому/видачі. Після цієї дати я зміг забрати замовлення. Таким чином, для того щоб об’єктивно вникнути в сутність всього процесу функціонування трекінгового сервісу, я використав кретивний підхід, тим самим, переконавшись у особливостях його діяльності.
Ще одним важливим аспектом нашого дослідження була розробка опитувальник на предмет обізнаності та функціонування трекінгових сервісів та ефективного їх використання при здійсненні безготівкових розрахунків. До опитувальника включено ряд питань стосовно вікової категорії користувачів даного інструменту онлайн-продаж, їх вподобань і практичності у використання кешбеку та трекінгових сервісів, якій формі розрахунків при цьому віддаєте перевагу, якими гаджетами користуєтеся при інтернет-замовленні, чи важливою умовою у користування трекінговими сервісами є можливість відстеження замовлення і чому саме на неї слід звертати увагу та інші.
Для з’ясування сутності здійснення онлайн-покупок, ми використали дані опитування стосовно визначення питомої ваги користувачів інтернет-продаж із загальної кількості респондентів. Тож, згідно результатів дослідження, у 2019 році інтернетом користується 66% населення України, і з них 34% роблять покупки онлайн (рис. 2).
Рис. 2. – Частина населення, яка користується інтернетом для придбання товарів, робіт чи послуг [1]
До товарів які найбільше купують онлайн користувачі віднесли взуття та одяг, а найменший відсоток опитаних замовляє онлайн продукти харчування. 13% опитаних не проти купувати їжу онлайн, але не мають такої можливості [1]. Тому вбачаю, що саме на цьому етапі слід більше уваги приділяти роз’яснювальній роботі зацікавленим трекінгових сервісів у просвітницькій роботі щодо функціонування такого інноваційного інструменту онлайн-продаж та переваг користування ним. Головною причиною, на думку опитаних, є недостатня зручність процесу замовлення та доставки товарів цієї категорії, а також не велика кількість майданчиків для таких покупок. При здійсненні покупок онлайн, користувачі мають потребу в відстеженні свого замовлення. Але люди хочуть не просто знати, куди прямує їх посилка, вони хочуть більше контролю над своєю посилкою. Вони хочуть вирішити, де, коли і як вони їх отримують Наразі існує велика кількість трекінгових сервісів. Як від самих поштових представників так і від сторонніх компаній.
На підставі розробленого нами опитувальника на предмет обізнаності та функціонування кешбеку та трекінгових сервісів та ефективного їх використання при здійсненні безготівкових розрахунків вдалося мені глянути на досліджувану проблему комплексно. І так, опрацьовували ми результати анкетування, отриманих від майже 40 респондентів на момент здійснення певних узагальнень. Нагадаємо, що опитування проводилося через використання діджиталізованого способу апробації опитувальника за допомогою сучасної цифрової платформи [1].
І так, на питання «Чи відомо Вам, що таке «cashback» та трекінгові сервіси?», 52% опитаних відзначили, що не лише володіють інформацією про наявність таких сервісі, а й ними активно користуються. Хоча із рисунка 3видно, що доволі значна частина респондентів не цікавиться змінами і можливими напрямами вдосконалення функціонування сучасної системи надання такого роду послуг і показник 8,8% вказує на те, що слід проводити більше роз’яснювальної роботи та просвітницьких заходів з боку банківських чи поштових установ із акцентом на можливості додаткової економії для клієнтів інтернет-продаж.
Рис. 3. – Чи відомо Вам, що таке «cashback» та трекінгові сервіси?[1]
Якщо ж ми візьмемо до уваги контингент опитаних, то приходимо до висновку, що «cashback» та трекінговими сервісами користується в більшій мірі молодь до 25 років, які прогресивно опановують навики оволодіння перспективними формами безготівкових розрахунків в Україні (87 % опитаних або 50 осіб).
На питання «Чи відіграють відгуки про товар для вас важливого значення при покупці онлайн?» відповіді респондентів практично були одностайними на користь відповіді, що відгуки користувачів мають важливе значення та враховуються ними при користуванні трекінговими сервісами. Такий спектр відповідей є свідченням того, що респондентів є достатній рівень володіння перевагами та недоліками надання подібних послуг найзатребуванішими трекінговими сервісами.
Цікавим було запитання, відзначене в опитувальнику, «При покупці яких видів товарів Ви найчастіше користуєтеся трекінговими сервісами?», оскільки відповіді були також різноплановими (див. рис. 4).
Рис. 4.- «При покупці яких видів товарів Ви найчастіше користуєтеся трекінговими сервісами?» [1]
На питання «Чи використовуєте Ви функцію відстеження при здійсненні онлайн покупок?» 68% опитаних вказали, що користуються такою послугою і допомагає їм спланувати час та передбачити процес отримання інтернет-замовлення. Ще одним цікавим результатом опитування виявилася відповідь респондентів стосовно їх думки на предмет «Чи покупки онлайн займуть основний масив покупок громадян в майбутньому?», позаяк молодь більшою мірою використовує ці інноваційні переваги онлайн покупок та продажів, тому понад 70% опитаних ствердно дали відповідь «так».
Отож, спробую зробити загальні висновки на підставі результатів опитування респондентів:
- Більша частина опитуваних були люди віком від 16 до 25 років, саме тому і вони здійснюють покупки онлайн.
- Основним товаром при покупках онлайн є продукти харчування.
- Більшість опитуваних довіряє покупцю і здійснює передплату.
- Покупки онлайн здійснюються у більшості випадків зі смартфонів.
- Для більшості респондентів відгуки користувачів відіграють важливого значення при виборі товару.
- Майже половина опитуваних знає про існування функцій та переваги користування трекінговими сервісами.
- Використання функції трекінгу здійснюється меншістю опитаних, позаяк наразі не бачить необхідності у відстежуванні посилок при здійсненні онлайн покупок.
- Більша частина респондентів вірять в те, що покупки онлайн в майбутньому займуть основний масив покупок.
Отже, опрацювавши всі відповіді на поставлені респондентам питання, прийшов до висновку, що впровадження та використання трекінгових сервісів у Україні здійснюється великими кроками. З кожним днем попит на використання досліджуваної функції збільшується, тому що зростає мобільність користувачів фінансових послуг та активно впроваджуються тенденції цифрової економіки не лише в світі, а й в Україні.
Підтверджуючи це, безсумнівним є факт, що на сьогодні в Україні при покупках в більше ніж тисячі онлайн – торгових майданчиках можна скористатися послугами трекінгових сервісі в Україні.
Висновки. Отже після проведеного дослідження, приходимо до наступних роздумів і висновків. Відстеження в реальному часі стало стандартним, при доставці посилок і це змінює погляд людей на покупки в інтернет-мережі. Раніше відстеження посилки було доступне лише для відправника, а сьогодні ж користувачі трекінговими сервісами можуть відстежувати свої замовлення з моменту відправлення доставки в дистанційному режимі. Клієнти трекінгових сервісів сьогодні з’являється доступ до більшої кількості можливостей відстеження, ніж будь-коли раніше. До прикладу, на об’єкті переробки, в дорозі, з водієм, доставлено та інші.
Я на власному досвіді при користуванні даною функціє,переконався у реальній можливості отримання трекінгової послуги, що дало мені можливість повністю зрозуміти необхідність використання. На протязі усього часу доставки в мене не виникало хвилювання, що моя посилка могла загубитись чи з нею могло щось статися, я був спокійний, так як я міг слідкувати за кожним її переміщенням.
Із впевненістю можу сказати, що використання функції відстеження при здійсненні покупок онлайн дає можливість взаємодіяти з покупкою. З моменту реєстрації відправлення можна відслідкувати де знаходиться ваша покупка, куди направляється, коли прибуде.
Таким чином, вважаю, що розвиток і імплементація функції трекінгу у сучасних умовах механізму онлайн-продаж не забариться, позаяк із інтеграцією вітчизняного фінансового ринку у світовий доцільно найповніше і у більших масштабах використовувати сучасно інноваційні інструменти трекінгових сервісів в Україні.
Список використаних джерел:
- https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSd79EwM5bKQKpYqM9VHJdBPcI5dPLe_Tx2Hpl_sxpNUBHMMmA/viewform?usp=sf_link.
- http://otsledit.com/uk/tracknumber.
- https://ua.interfax.com.ua/news/economic/591325.html.