Вступ. В сьогоднішньому світовому просторі активно прогресує використання цифрових технологій у будь-якій сфері діяльності людства. Із приходом третьої хвилі глобалізації, електронна комерція знайшла своє практичне застосування у реальній площині діяльності держави. З плином часу її цінність все більше зростає, позаяк доповнює традиційні основи функціонування класичної економічної та фінансової сфер. Вона має на меті створення модернових високотехнологічних продуктів національної економіки, відображення нових підходів для реалізації вирішення питань економіки у більших обсягах та стислих термінах. За допомогою створення сучасних бізнес-моделей та впровадження їх через новітні технології можливим є розвиток економічних процесів в площині діджиталізації цифрової комерції  й бізнесового середовища, покращення якості життя населення та зменшення соціальної нерівності.

На думку зарубіжних експертів, належна реалізація інструментів цифрової економіки є досить перспективною у консолідації державних електронно-інформаційних ресурсів та електронної комерції. Їх об’єднання допомагає підвищити рівень фінансового управління, знизити загальний рівень витрат обслуговування великої кількості реєстрів  та оптимізувати статистичний моніторинг [3, С. 226].

Метою написання цієї дослідницької роботи, передусім,був пошук інформації, її обробка та  дослідження сучасного стану використання «cashback» сервісів в усьому світі. Проаналізувавши світовий досвід порушеного питання, ми розпочали науковий пошук у площині подібних сервісів і в Україні. На основі отриманих інформаційних даних, спробували узагальнити та виокремити шляхи перспективного  розвитку «cashback» сервісів, які знайшли свою апробацію в нашій країні.

Основна частина. Ні для кого не є секретом, що в усьому світі,і, зокрема, в Україні невід’ємною частиною сучасної реальності стали покупки в інтернеті. Купуючи товари онлайн, кожен із нас можна істотно заощадити свої кошти. Способами цього заощадження можуть бути розпродажі чи знижки. Але на сьогоднішній день існує один дуже постійний і стабільний спосіб заощадження – «cashback».

В сучасному суспільному поділі праці багато сайтів пропонують здійснити покупку з «cashback», повернувши собі частину витраченої суми. Один з найпопулярніших – це сервіс «AliExpress».

Кешбек («cashback») – це миттєве або відтерміноване повернення організатором програми «cashback»  частини коштів покупцю, витрачених на оплату товарів або послуг. Використовується у банківських картках, інтернет-торгівлі, гральному бізнесі та ін. [1].

У перекладі з англійської «cashback» – «повернення грошей». Це можна порівняти з нарахуванням бонусів при покупці, однак у випадку бонусів вони мають уявний характер, які можна витрачати лише у тому ж самому магазині, а у випадку «cashback» покупець отримає реальні кошти.

У світі така система повернення коштів  все більше подобається покупцям і стає популярнішою. Однак, така можливість була доступна багато років тому, про неї знали лише «обрані». На сьогодні такі сервіси обслуговують більше 10 млн. покупців і з кожним роком їх кількість зростає.

Більшість покупців при використанні «cashback»   не задумуються про те, яка вигода «cashback» сервісів при проведенні таких операцій. Порядок руху коштів при використанні «cashback» сервісу зображено на рис.1.

 

 

 

 

Рис. 1 – Порядок проведення операцій за допомогою «cashback» сервісів

Механізм реалізації і практичного застосування дієвості сервісів «cashback» узагальнимо в наступній послідовності:

  1. Компанія виділяє кошти посередникам на рекламу і залучення клієнтів;
  2. Посередники залишають собі частину коштів;
  3. Частина коштів повертається клієнтам при покупці.

Така дія «cashback» сервісів повністю відповідає сучасним особливостям дії ринкових умов в сучасному просторі.

Дослідження сучасних сервісів «cashback» акцентується на «першопрохідцях» цієї сфери діяльності у ринковому середовищі.

Розвиток «cashback» сервісів набув широкого масштабу за допомогою торговому майданчику «AliExpress». Запропоновані на сервісі товари були і так дуже низькі в ціні, у порівнянні, з локальними магазинами та ще й при покупці була можливість при початку роботи «cashback» сервісів повернути до 18% від вартості товару. Наразі повернення можливі лише до 6%, послуга залишається  і її популярність тільки зростає.

І тоді, і сьогодні у великої кількості людей виникає питання як скористатися «cashback»  при здійсненні покупок?

Ця процедура доволі проста, для цього лише потрібно виконати перелік дій, зображених на рис. 2.

Рис. 2 – Порядок дій для використання «cashback» сервісу

 

Отже, виокремимо 5 основних кроків, які доцільно зробити, щоб скористатися пропонованими послугами цього сервісу   «cashback». А саме:

  1. Для початку потрібно обрати «cashback» сервіс;
  2. Створити аккаунт у вибраному сервісі;
  3. Вибрати інтернет магазин, в якому Ви хочете здійснити покупку;
  4. Здійснити покупку необхідного товару;
  5. Після цього ви отримаєте повернення коштів на рахунок.

Ось такі, на нашу думку, прості дії допоможуть стати користувачем «cashback» сервісів.

Однак, передусім, обираючи той чи інший сервіс «cashback», доцільно максимально глибоко і ґрунтовно проаналізувати їх особливості функціонування, відгуки користувачів та перспективність діяльності в майбутньому.

Спробуємо згрупувати можливу дію певних факторів, що впливають на вибір «cashback»  сервісу. Отож:

  • надійність сервісу – потрібно використовувати перевіренні сервіси. Для початку доцільно «намалювати» власну думку про сервіс, ознайомитися із відгуками. Серед усіх відгуків будуть негативні, але якщо їх дуже багато, то для вибору обраний першочергово сервіс «cashback» не рекомендується і не вартий Вашої уваги;
  • зручність сервісу – хоча цей фактор не займає першість серед факторів, але для багатьох користувачів він є важливим, позаяк користування цим «cashback» сервісом може бути надто складним, заплутаним і не до кінця зрозумілим є процес його функціонування;
  • кількість партнерів – потрібно знайти той сервіс, в якому будуть усі потрібні Вам магазини, для того щоб не користуватися великою кількістю «cashback» сервісів;
  • швидкість зарахування коштів – один з найважливіших факторів при виборі «cashback» сервісу, так як нікому не хочеться довго чекати свої кошти.

Фактор, які впливають на вибір «cashback» сервісу відображені на рис. 3.

Рис. 3 – Фактори, які впливають на вибір «cashback» сервісу

 

Одним із популярних інтернет-магазинів, в якому найчастіше використовують досліджувану функцію  у всьому світі,  і в Україні зокрема, виступає «cashback»  сервіс «AliExpress». Щоденно цю платформу відвідує понад 3,6 млн. людей, а за рік обсяг замовлень сягає понад 250 млн. При створені «cashback» сервісу у більшості компаній першим партнером стає саме «AliExpress».  Як на нас, у досліджуваному нами сервісі є й особливості функціонування, які для багатьох користувачів «cashback» сервісів є неприйнятними. Наприклад, тривалість повернення коштів може затягуватися і до 2 міс. При замовленні з цього інтернет-магазину кошти повернуться лише після того як покупка буде доставлена і отримана, а до цього часу вони будуть замороженні. Ця затримка може тривати від двох тижнів до двох місяців.

Аналізуючи зарубіжний досвід використання «cashback» сервісів, можна сказати, що одне із ключових місць належить сервісу «Ebates». Його використовують у багатьох магазинах світу. Цей «cashback»  співпрацює з найпопулярнішим онлайн сервісом,   орієнтованим на продаж товарів масового попиту, що продає товари та послуги через інтернет – «Amazon».

Слід відзначити, що  при використанні «cashback»  досліджуваних сервісів «Ebates» та «Amazon» є певні нюанси. А саме:

  • кошти повертаються лише в певних категоріях товарів;
  • повертає кошти лише чотири рази на рік – 15 травня, 15 серпня, 15 листопада та 15 лютого.

Це ті особливості функціонування пропонованих сервісів, які також відіграють резервну роль у користувачів при обранні того чи іншого «cashback» сервісу.

Незважаючи на ці нюанси, така функція користується дуже великою популярністю на фінансовому ринку світової спільноти, так як дуже великі відсотки і хороша надійність сервісу. Логотипи цих компаній зображені на рис. 4.

Рис. 4 – Логотипи компаній «Ebates» та «Amazon»

 

А як щодо використання «cashback»  сервісів в Україні? Одним із найпопулярніших «cashback»  сервісів в Україні виступає «Letyshops» (Летішопс).  Тисячі магазинів в по всій Україні користуються цим сервісом. Розмір «cashback»  коливається від 1,95% до 3,9%.

Проаналізувавши їх функціонування в Україні, спробуємо окреслити основні переваги цього «cashback»  сервісу:

1.                     Проводиться велика кількість акційних пропозицій та знижок;

2.                     У співпраці з сервісом «AliExpress» проводяться акції з подвійним «cashback» ;

3.                     Розігрується велика кількість  промокодів та бонусів;

4.                     Більшість відгуків користувачів позитивні.

Треба відзначити, що із глобалізацієію послуг на міжнародному та вітчизняному фінансовому ринку, сьогодні в Україні велика кількість банків запроваджує систему «cashback». Яскравим таким прикладом використання цього сервісу банками є створення і успішне функціонування «Monobank». Суть цієї функції в банку полягає у тому, що при розрахунку за товари, роботи, послуги за допомогою банку «Monobank»,  кошти  повертаються миттєво. Треба також відзначити, що особливостями використання «cashback» сервісу у цьому банку є те, що вивід коштів можливий лише у випадку коли накопичення на особистому рахунку будуть сто і більше гривень.

Подамо лише окремі категорії товарів, на які поширюється «cashback»:

  • автотранспорт і АЗС (4 і 2%);
  • краса і медицина (7 і 3%);
  • одяг і взуття (5 і 2%);
  • кафе і ресторани (3 і 2%);
  • продукти (4 і 2%);
  • кіно (20 і 12%)[2].

Логотип «cashback»  сервісу «Monobank» зображено на рис. 5.

Рис. 5 – Логотип «cashback»  сервісу «Monobank»

 

Висновки. Таким чином, проаналізувавши сучасний стан «cashback»  сервісів у світовій практиці та Україні в сьогоднішніх умовах їх функціонування, хочемо поділитися певними міркуваннями з цього приводу.

Отож, запровадження та використання «cashback» сервісів у світі та Україні здійснюється великими кроками.  Очевидним є той факт, що попит на використання досліджуваної функції збільшується, позаяк зростає мобільність користувачів фінансових послуг та активно впроваджуються елементи цифрової економіки не лише в світі, а й в Україні. На підтвердження цього, беззаперечним є факт, що на сьогодні в Україні при покупках в більше ніж тисячі онлайн-магазинах можна скористатися «cashback» сервісами.

Другим моментом, на який ми звернули увагу при аналізі існуючої ситуації в площині адаптації фінансового посередництва, виступає і той аспект, що суттєво зростає кількість банків, які є активними користувачами системи «cashback».

Разом з тим, доцільно підкреслити і той нюанс, що наразі суспільство не повною мірою використовує дану функцію, так як  більшість користувачів «старшого покоління» не довіряє таким сервісам і вони не можуть повірити, що можна отримати кошти просто так.

Переконані, що в нашій державі, так як і цивілізованому суспільстві, досліджувана нами функція сервісів «cashback» з кожним роком користуватиметься підвищеним попитом і носитиме характер зростання чисельності споживачів благ пропонованих прибуткових послуг фінансового ринку. Вважаємо, що це хороша можливість для користувачів «cashback»  сервісів економити власні кошти.

З метою вдосконалення механізму найповнішого і всестороннього використання функцій «cashback»  сервісів в Україні, доцільно:

  • більш ефективно використовувати маркетинговий і логістичний підходи для реклами та просування досліджуваної послуги «cashback» сервісів для тих користувачів, які ще не обрали сучасних інструментів послуг фінансового посередництва;
  • знизити чи ліквідувати обмеження на ліміт виводу повернених коштів для банків;
  • проводити періодичні акції на збільшення «cashback»;
  • систематично проводити рекламування досліджуваних «cashback»  сервісів, що допоможуть вплинути на прийняття кінцевого рішення про користування функцією того чи іншого сервісу;
  • укладати договори з більшою кількістю потенційних користувачів цих сервісів – магазинів, підприємницьких структур тощо.

 

Список використаних джерел:

  1. Cashback [Електронний ресурс]. Режим доступу до ресурсу: http://news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/moneybox/5023406.stm.
  2. Монобанк [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://monobanking.com.ua/cashback/.
  3. Феєр О. В. Україна і електронна комерція. Проблеми формування та розвитку інноваційної інфраструктури: Матеріали V Міжнародної науково-практичної конференції (23-25 травня 2019 р.). Львів: Видавництво Львівської політехніки. С. 226.
  4. Цифрова економіка. Що чекає Україну в найближчі три роки. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://minfin.com.ua/ua/2018/01/30/32121695.
  5. Цифрова трансформація економіки в Україні. [Електронний ресурс]. 2019. URL: https://wwwdeloitte.com/ua/uk/pages/press-room/press-release/2018/digital-transformation-ofukrainian-economics.html#.