Як Covid-19 вплинув на інтернет-маркетинг?

Вступ. Хвороба COVID-19, яка виникла у 2019 році i поширюється світом, не відступає i вносить зміни в життя людей майже во всіх сферах, пандемія змусила весь світ переміститися в онлайн: школи і ВНЗ переходять на дистанційне навчання; конференції, фестивалі, спектаклі, концерти і навіть вечірки переносяться в інтернет, а фітнес-клуби влаштовують віддалені тренування.

Сучасний стан проблеми. Компанії, які вкладають кошти в оффлайн – маркетинг і рекламу в умовах ізоляції виявлять, що вкладати бюджети просто безглуздо. У такому разі бізнес намагається усіма силами компенсувати неминучі збитки, зберегти онлайн активність, щоб компенсувати втрати.

Витрати на рекламу на радіо і телебаченні зростають. Деякі компанії взагалі скорочують маркетингові бюджети для економії. Деякі галузі страждають більше, ніж інші, таки як туризм, авіа, розваги [1].

Виклад основного матеріалу. Вже зараз можна констатувати, що в період карантину істотно зросла роль всiх соцмереж. Це один з небагатьох сегментів, який може піти з-під удару кризи і навіть знайти якісь нові точки зростання. У самоізоляції люди споживають будь-які форми контенту, і та аудиторія, яка раніше практично не користувалася соцмережами, може нарешті до них дістатися. Ймовірно, для самих майданчиків це стане стимулом прискорити розвиток власних рекламних інструментів: вони навчаються краще сегментувати аудиторію і задовольняти миттєві запити користувачів [2].

У новій реальності соцмережi мають усі шанси стати основними онлайн-джерелами потенційних клієнтів для бізнесу. Зараз це один з найефективніших маркетингових каналів: з його допомогою бренди можуть вести комунікацію зі своєю аудиторією, щоб підтримати свій імідж під час кризи і не дати клієнтам забути про себе. Іміджеві активності важливо зберігати навіть в умовах відсутності продажів, тому компанії, чий бізнес повністю зупинився із-за карантину, продовжують регулярно публікувати пости в соцмережах. Авіакомпанії пропонують передплатникам прислати свої фотографії з подорожей, кав’ярні діляться секретами приготування кави і сиропів в домашніх умовах, коворкинги розповідають про техніку продуктивної роботи [3]. Багато компаній просять користувачів написати про своє проведення часу на карантині або про спогади, які зв’язували їх з брендом до нього, влаштовують ігри і конкурси. Під час вимушеної ізоляції і дефіциту спілкування люди охоче включаються в подібні активності, зберігаючи зв’язок з брендом.

Змінився і ринок інтернет-торгівлі. Тенденція відвідувати торгові центри не стільки заради самого шопінгу, скільки заради розваг, продовжується і в онлайні, тим більше що в умовах карантину підскочив попит на яскраві враження. Так, китайська компанія Taobao ще минулого року розробила для фермерів можливість вести стріми, щоб просувати свою продукцію. Shopstreaming – явище, яке зародилося в Азії, – в період епідемії отримав потужний імпульс до розвитку. Люди шукають в онлайн-покупках інтерактив, новий досвід і спілкування. Соціальна ізоляція і відсутність доступу до оффлайн-магазинів підвищують популярність інструментів соціального шопінгу – продажів через соцмережі, де покупці можуть взаємодіяти між собою і ділитися своїми придбаннями.

Зміцнити стосунки з аудиторією допомагають і інші маркетингові фішки: AR додаток для віртуальної примірки одягу, косметики і навіть предметів інтер’єру, огляди і 3d-моделi товарів, – все що полегшує вибір і купівлю продукту онлайн. Так, на сайті бренду Lancôme можна не лише проконсультуватися з експертом з приводу підбору продуктів, але і “приміряти” на себе той або інший відтінок помади або рум’ян.

Падіння попиту допускає можливість зниження витрат на активну рекламу, але стимулює до створення ресурсної подушки для швидкого старту після кризи. Йдеться про маркетингові ресурси, які можна використати в довгостроковій перспективі. Тут необхідно замислитися про можливості для підвищення рівня рентабельності інвестицій в маркетинг (ROI), перегляду каналів просування. Якщо говорити конкретно, то можна зробити наступне:

В умовах зниження попиту нарешті зробити (оновити) сайт, додаток; включити повноцінне виробництво контенту. Як правило, на це завжди немає часу, а зараз можна зробити істотний запас публікацій, відео, постів, інфографіки на майбутнє. Після завершення пандемії, з’явиться можливість увірватися на ослаблений ринок з усім цим багажем; переглянути споживчі переваги аудиторії і оновити продуктові лінійки з урахуванням послаблення конкурентів і їхніх; попрацювати над якістю продукції, оскільки після завершення періоду рецесії звична вартість при високій якості буде перевагою.

У кризові періоди особливо важливо сфокусуватися на інструментах підвищення довіри, комунікації і програмах лояльності, щоб утримати аудиторію, яка в такі дні починає ретельніше вивчати альтернативи і рахувати гроші.

Кількість конверсій на сайтах в сфері будівництва знизилася майже на 50%, в даний час ведеться менше будівельних робіт. 42% британців рідше використовують готівку через зростання онлайн-продажів, локдаунов і загального небажання торкатися до банкнот, які перебували в руках інших людей, багато хто перестає використовувати готівку. Особливо це характерно для Англії. Згідно зі звітом Quartz, британці витрачають набагато менше готівки і не накопичують готівку, так як хочуть захистити себе від мікробів. Продажі аерозольних дезінфікуючих засобів збільшилися на 385,3% в порівнянні з попереднім роком. Далі йдуть вологі серветки (180%) і багатофункціональні чистячі засоби (148,2%) [5]. Судячи з усього, виробники цієї продукції зараз не надто переймаються про маркетинг.

Маркетологів турбує питання з мовiрноi поведінки споживачiв в умовах поширення хвороби COVID-19. Проводяться рiзноманiтнi iнтернет-дослiдження, впливу ситуації на вибір покупців. Американські споживачі намагаються триматися подалі від торгових центрів з великим скупченням людей. 74,6% американських споживачів кажуть, що вони мають намір уникати торгових центрів, а 52,7% уникають магазинів в цілому.

45% споживачів США мають намір витрачати більше на засоби для прибирання будинку, а 48% заявили, що не збираються нічого змінювати. Але 2% говорять, що витрачають менше – можливо, це ті, хто вже зробив закупівлі і тепер має під рукою великі запаси.

58% жителів США вважають ЗМІ своїм основним джерелом новин про коронавірус, 20% отримують інформацію на сайтах уряду і органів охорони здоров’я. Тільки 7% покладалися на повідомлення від друзів і родичів в соціальних мережах.

Однак ці цифри сильно варіюються в залежності від віку. 70% з респондентів старше 55 років покладаються в основному на новинні ресурси, і тільки 27% людей у ​​віці 18-24 років стежать за ЗМІ. 2% осіб старше 55 років отримували інформацію з повідомлень в соціальних мережах в порівнянні з 14% осіб у віці 18-24 років. У той час як 61% споживачів в США від 18 років і старше не збираються міняти свої звички щодо відеоігор в результаті пандемії, 16% розраховують купувати більше ігор, імовірно тому, що вони мають намір проводити більше часу вдома.

Через коронавірус 18% мілленіалів і представників покоління Z мають намір більше витрачати на музичні стрімінгові сервіси.

Основними наслідками COVID-19 для світової економіки вже є: падіння індексів бірж; істотне зниження цін на нафту і уповільнення розвитку ринку металів; скорочення виробництва; істотне зниження доходів авіакомпаній і морського транспорту, торгово-розважальних центрів, туристичної індустрії; зменшення доходів населення; зростання доходів фармацевтичної промисловості та світової індустрії ігрових, освітніх та інших онлайн-додатків; зростання попиту інвесторів на менш ризиковані активи. У такій ситуації вже відбувається зниження економічного зростання світової економіки (з 2,5% до 0,6%). У 2021 році на загальносвітовому рівні економічна ситуація буде близька до рецесії, збитки світової економіки можуть досягти $ 2,7 трлн.

Для економіки України криза, зумовлена поширенням COVID-19, особливо небезпечна і може істотно похитнути фінансово-економічний стан країни: відбудеться падіння офіційної зайнятості і реального ВВП, значні втрати понесе корпоративний сектор, знизяться шанси успішного розміщення єврооблігацій, скоротиться приплив іноземних інвестицій, дешевше національна валюта. При оптимістичному сценарії падіння економіки України через поширення COVID-19 в 2021 році складе 4-5% ВВП, при найгіршому сценарії 9-10%. Все вищесказане свідчить про необхідність прийняття зважених рішень урядами країн світу і органами місцевої влади, які в тісній співпраці з провідними експертами, корпоративним сектором і населенням повинні проводити ефективну соціально-економічну політику як в умовах карантину, так і протягом наступних місяців після його завершення. Перспективами подальших досліджень є проведення аналізу економічних наслідків карантину, втрат світової економіки після подолання коронавірусної хвороби і реальних заходів, які були прийняті для стабілізації фінансово-економічної ситуації на мікро- і макрорівні.

В запропонованій роботі виявлено, що в умовах COVID-19 iнтернет-маркетинг може стати дієвим інструментом для покращення бізнесу в цілому свiтi i в Украiнi зокрема. Таким чином, аналізуючи вплив коронавiруса на iнтернет-маркетинг, можно сформувати слідуючі шляхи покращення онлайн-маркетингу.

  1. Знати пошукові тенденції.

Щоб бути більш релевантним для короткострокових кампаній SEO та PPC, треба бути в курсі того що зараз шукають, наприклад використовувати Google Trends. Продавець може отримати величезні вигоди від своїх кампаній SEM, якщо у нього э продукти, які люди шукають. З іншого боку, якщо продавець знаєте, який тип результатів пошуку відображається для запиту прямо зараз, вiн може створити відповідний контент, щоб відповісти на нього.

  1. Створення своєчасного і актуального контенту.

Що аудиторія або споживач хоче дізнатися прямо зараз ? Треба спілкуватися і давати експертне, унікальне розуміння ситуації, переконатися, що є гарне поєднання контенту, яке «працює як зазвичай» і має відношення до кризи.

  1. Підсилення цифрового контенту.

Розглянути можливість поновлення свого бізнесу зараз, щоб виробляти більше цифрового контенту, такого як подкасти та вебінари, в короткостроковій і довгостроковій перспективах. Якщо бізнес пов’язаний з особистими консультаціями або навчанням, зараз саме час перейти в онлайн-навчання. За оцінками дослідників, до 2025 року сектор електронного навчання буде оцінюватися в 158 мільярдів доларів, так що зараз непоганий час для цього. Уроки, витягнуті зараз, виявляться корисними, коли потрібно буде робити їх частиною бізнесу [6].

  1. Перехід в режим онлайн.

Місцевим бізнесменам або роздрібним торговцям, треба вже думати, чи можна перенести частину бізнесу в онлайн або змінити свою бізнес-модель, чи можна перенести покупки в магазині на віртуальні покупки або покупки в магазині на онлайн-покупки з доставкою.

  1. Оптимізація свого контенту.

Створення контенту про коронавірус або про що-небудь, що знаходиться в тренді, призводить до оптимізації в результатах пошуку. Наприклад, Schema.org недавно додав пов’язані зі COVID-19 структуровані типи даних.

  1. Використання пошукового маркетингу для брендингу та кризових комунікацій.

Навіть якщо продажі товарів і послуг скорочуються, можна використовувати пошуковий маркетинг для цілей брендингу. Наприклад, реклама може вказувати на цільові сторінки з ключовою інформацією про ці товари.

  1. Використання пошукового маркетингу для управління репутацією і довірою покупцiв. Повинно стежити за тим, як настрої онлайн можуть впливати на ваші сигнали довіри покупців в цей період.

Висновки.          Нинішня криза, обумовлена коронавірусом змусить багато компаній коригувати свої стратегії і маркетингові плани. Великою помилкою буде повністю відмовитися від просування, оскільки для ринку, криза – це не загибель, а середовище, що змінюється. Хто може пристосуватися до змін і головне – підготуватися до наступного етапу, того чекає успіх. Але діяти треба обачно і з прицілом на майбутнє. Як розвиватиметься ситуація на ринку: в ній надто багато невідомих. Але вже зараз можна намітити декілька сценаріїв: оптимістичного і реалістичного.

Вже через декілька місяців після появи COVID-19 бізнес почав трансформуватися. I на етапі відновлення найефективнішим інструментом просування стає  онлайн-реклама. Також прогнозується підвищення попиту на аналітику, оскільки вона дозволить компаніям зрозуміти, які канали і активності дійсно працюють. На майданчиках з якісної аудиторії розпочнеться серйозна конкуренція за рекламу, що позначилося на її вартості. Сайти з менш якісними показниками ризикують повністю втратити довіру потенційних клієнтів і піти з арени.

Що стосується реалістичного сценарію, події в нім розвиватимуться в тій же послідовності, але період рецесії затягнеться. Виходячи з того, що зараз відбувається на ринку і в економіці в цілому, помітний підйом можливий не раніше, ніж через рік-півтора [4].

Covid – 19 все ж вплинув негативно на бізнес України в цілому. У деяких сферах компаніям все ж вдалося не отримати значні втрати доходів і іноді навіть збільшити їх. Проте, відсоток таких компаній занадто маленьким. Зі зменшенням доходів компаніям довелося зменшувати витрати на просування власного бізнесу, що ще гірше вплинуло на їх існуюче положення. За суб’єктивними оцінками власників компаній і їх маркетологів повернення до карантинним показників слід чекати не раніше закінчення 2022 року, а то і пізніше.

 

Література

  1. Блінов А. Вірус рецесії: чим обернеться епідемія COVID19 і хто постраждає найбільше. URL: https://ru.slovoidilo.ua/2020/03/18/mnenie/jekonomika/virus-recessii-chem-obernetsya-epidemiya-covid-19-i-kto-postradaet-bolshe-vsego (дата звернення 28.06.2021)
  2. Шрамко Ю. Аналітики оцінили економічні наслідки коронавірусу COVID-19 в усьому світі. URL: https://www.unn. com.ua/uk/news/1853021-analitiki-otsinili-ekonomichni-naslidkikoronavirusu-covid-19-v-usomu-sviti (дата звернення 02.07.2021)
  3. Втеча від стабільності: як коронавірус вплине на економіку світу, Європи та України. URL: https://www.eurointegration. (дата звернення 04.07.2021)
  4. Даниленко Ю. Приводи для оптимізму, міфи та економічні наслідки. Коронавірусний дайджест № 3. URL: https://voxukraine.org/uk/privodi-dlya-optimizmu-mifi-ta-ekonomichninaslidki-k ronavirusnij-dajdzhest-3/ (дата звернення 01.07.2021)
  5. The NPD Group: звіт про глобальний ринок [Електронний ресурс].URL:https://kidsoboz.org/nes/Th_NPD_Group_globalnyiy_otche_o_ryinke (дата звернення 02.07.2021)
  6. Інструментів для просування [Електронний ресурс]. URL:https://crystal-digital.net/blog/10-instrumentov-dlya-prodvizheniya/ (дата звернення 03.07.2021)