Сучасний ринок авто в Україні: тенденції та перспективи розвитку

 

Варто почати з того, що мені випала нагода писати цю статтю в час, коли автомобільна галузь переживає одну з найбільших криз та рецесій останніх десятиліть. Неможливо чітко сказати, чи пандемія COVID-19 є причиною, чи лише приводом до глобальної кризи автомобілебудівної галузі.

Рис.1 Реальність автомобільного ринку та криза COVID – 19 (Дж. RolandBerger)

 

Реальність «до» вже була не дуже спокійною через постійні структурні зміни:

  • Падіння світових об’ємів продажів і прибутків автомобільних компаній
  • Надлишок виробничих потужностей та ціновий тиск
  • Високі початкові інвестиції в галузі електромобілізації, безполітних та інтелектуальних систем
  • Підвищення вимог щодо рівня викидів внаслідок «дизельгейту» VW
  • Зміна поведінки та очікувань клієнтів

Криза COVID-19 спричинила такі наслідки:

  • Зупинка виробництв
  • Глобальна рецесія
  • Необхідність стимулювання економіки
  • Політичні та соціальні наслідки і зміни

Реальність «після» прогнозована буде характеризуватися наступними чинниками:

  • Від темпів відновлення економіки буде залежати динаміка росту виробництва та продажів по всьому світу
  • Програми держпідтримки будуть впливати на ринок і структуру продажів
  • Зміна глобальних ланцюжків продажів і інвестиційних пріоритетів
  • Зміна споживацьких настроїв і вподобань
  • Вимоги щодо екологічності будуть диктуватися політичною ситуацією в світі, та можуть бути дещо сповільнені з економічних міркувань

 

Як це все відображається в Україні?

Україна, як і будь-яка світова держава відчуває на собі всі ці глобальні тенденції, проте вона має також  і власну, яскраво виражену локальну специфіку.

Рис.2 Кількість проданих нових Автомобілів в Україні (Дж. Дмитро Доманський – дипломна робота НТУ)

Продажі нових легкових автомобілів в Україні 2015 року відображали не світові тенденції, а наслідок політичної та економічної кризи, яка відбулася внаслідок подій революції Гідності та військової агресії Росії. З кожним новим роком ринок поступово відновлювався і навіть у 2019 досить суттєво (майже на 10 %)  виріс відносно попереднього року. Співставивши ці дані з рисунком 1, можна побачити, що локальні тренди в сучасній Україні мають більший вплив, аніж глобальні.

Аналізуючи автомобільний ринок загалом необхідно розуміти, що обсяги виробництва легкових авто в Україні надзвичайно малі, практично не мають жодного впливу на структуру та кон’юнктуру ринку. Загалом – це крупновузлове збирання на двох основних заводах Єврокар (бренд Шкода) та Запорізький автомобілебудівний завод (Renault). Обидва ці заводи катастрофічно недовантажені. Єврокар має потужності збирання до 100 тис. автомобілів на рік, ЗАЗ до 300 тис. автомобілів на рік. Також незадіяними залишаються заводи корпорації «Богдан» – Луцький та Черкаський автомобільні заводи. ЗАЗ – єдиний завод в Україні з можливістю повного циклу виробництва автомобілів.

Рис.3 Обсяг виробництва легкових авто в Україні (тис. шт) (Дж. Дмитро Доманський – дипломна робота НТУ)

Все ж автомобільний ринок України формують імпортовані автомобілі. Як ми бачимо на рисунку нижче, імпорт автомобілів в Україні щороку стрімко зростає досягнувши рекордні 544 тис. у 2019 році.

Варто зазначити, що цей рік є нерепрезентативним, оскільки його можна назвати «роком євроблях». Тобто, автомобілі, як правило литовської та польської реєстрації,  які протягом 2015-2019 років ввозилися без розмитнення на тимчасовий в’їзд нерезедентами  України, задля уникнення митних платежів, користуючись прогалинами законодавства, зобов‘язали та дозволили розмитнити за пільговою ціною. Можливість цього було забезпечено змінами до законодавства, які дозволили розмитнювати автомобілі класу екологічності Євро-4, тоді як до цього мінімальним дозволеним класом для імпорту був Євро-5.

Рис.4 Імпорт легкових автомобілів в Україну 2015-2019 (Дж. Дмитро Доманський – дипломна робота НТУ)

Можна побачити, що нових автомобілів продається лише 80 тисяч на рік, а загалом завозиться до 500 тисяч, тобто решту складають вживані легкові авто, імпортовані з-за кордону.

Саме ці автомобілі і формують сучасний Український автомобільний ринок. На ньому ми і сконцентруємось найбільше.

Рис.5 Загальна структура імпортованих авто в Україні в 2019 році (Дж. Дмитро Доманський – дипломна робота НТУ)

Рис.6 Перші реєстрації нових/вживаних автомобілів до сьогодні(Дж. AlexeiRzhanov – Usedcarsimport. 9 monthsof 2020)

Зелений графік показує кількість нових реєстрацій всередині країни, тобто перепродажі вже завезених в Україну машин.  Синій графік показує кількість перших реєстрацій вживаних автомобілів ввезених з-за кордону. Жовтий графік показує кількість перших реєстрацій нових автомобілів.

Вперше за роки незалежної України імпорт вживаних автомобілів став перевищувати імпорт нових автомобілів.

Рис.7 Перші реєстрації нових/вживаних автомобілів за 2020 рік(Дж. AlexeiRzhanov – Usedcarsimport. 9 monthsof 2020)

Згідно цього графіку ми бачимо, що ключова країна з якої зараз імпортують вживані автомобілі – це США. Це автомобілі, які були викуплені із страхових аукціонів із пошкодженнями після ДТП. Перевагою цих автомобілів для покупців є переважно невеликий вік автомобілів ( практично всі до 8 років, часто навіть 1-2 річні), невеликий пробіг, можливість перевірити пошкодження та отримати повний звіт по автомобілю.

Рис.8 Імпорт вживаних автомобілів, динаміка зміни структури за паливом(Дж. AlexeiRzhanov – Usedcarsimport. 9 monthsof 2020)

Ріст частки імпорту авто із США також змінив структуру імпорту з огляду на паливо, яке вони споживають. Коли домінував імпорт авто із країн ЄС, то переважали дизельні автомобілі, зараз – бензинові. Такі автомобілі також мають дешевший акциз на розмитнення, тому і цікаві для імпортерів. Автомобілі, які працюють на зрідженому нафтовому газі(ЗНГ) переважно імпортуються з Південної Кореї. Як правило це автомобілі, які раніше працювали у службах таксі, мають великі пробіги, але завдяки цьому вартість є доступною для кінцевого споживача. У графіку Топ-10 імпортованих автомобілів із ЗНГ є і авто із США та ЄС, проте ці дані не є репрезентативними, так як дані автомобілі відразу укомплектовуються газобалонним обладнанням в Україні ще до першої реєстрації, тому на її момент вже мають альтернативні установки.

Рис.9 Вживані автомобілі: популярні моделі (топ 10 за кожним видом палива) за останні 12 місяців (Дж. AlexeiRzhanov – Usedcarsimport. 9 monthsof 2020)

Тенденція чітка – автомобілі імпортовані з США – переважно бензинові, імпортовані з ЄС – переважно дизельні. Гібридні та електромобілі приблизно  в однакових співвідношеннях з різних країн.

Рис.10 Вікова гістограма для вживаних пасажирських автомобілів, від 2019(Дж. AlexeiRzhanov – Usedcarsimport. 9 monthsof 2020)

Ми бачимо, що пройшовши пік розмитнення «євроблях» середній вік яких був 17 років, ми поступово наближаємось до імпорту новіших автомобілів віком 5-6 років.

 

Які ж перспективи українського авторинку?

Їх навряд чи можна назвати великими чи багатообіцяючими, оскільки:

  • Автомобільний ринок стрімко зростає лише разом із стрімким ростом економіки та купівельної спроможності населення. Станом на 2019 рік середня зарплата в Україні становить 385 доларів США у гривневому еквіваленті. Цей показник навіть не наздогнав показник 2013 року. Перспектив її росту у 2020 році також немає.

Рис.11 Середня заробітна плата в Україні 2013-2019 р (Дж. Економічна правда з посиланням на UkraineWOW)

  • Досі існує протекціонізм національного виробництва. Держава Україна штучно захищає навіть виробників, які здійснюють крупновузлове збирання типу SKD, яке навіть не передбачає доданої вартості, оскільки початковий завод-виробник передбачає для цього операцію часткового розбирання, а в Україні здійснюється зворотна операція збирання.
  • Відсутність перспективи швидкого зниження митних ставок, так як Україна критично потребує бюджетних надходжень
  • Розмір ринку за сучасної економічної ситуації обмежений та наближається до насичення. Простими словами, неможливо продати автомобілів більше, ніж у людей є на них грошей.
  • Через велику конкуренцію зниження чистих доходів автоімпортерів

Варто зробити ремарку, що попри суттєве спад продажів автомобілів у Європі через карантин та локдаун через пандемію COVID-19 у березні-квітні 20120 року, український авторинок продемонстував найвищі темпи відновлення на континенті у травні.

Рис.12 Ринок автомобілів травень 2020 та травень 2019 (Дж. AutoConsulting)

А вже у червні 2020-ого, ринок не лише відновився по відношенню до червня, а ще і показав рекордний в Європі темп росту. Пояснити це можна невеликим загальним об’ємом ринку нових автомобілів, який є набагато меншим за ринок б/в автомобілів, та стійкою позицією преміум-брендів.

Рис.13 Ринок автомобілів червень 2020 та червень 2019 (Дж. AutoConsulting)

Як можна побачити, BMW, Porsche, AlfaRomeo, MINI, навіть в період найбільш жорсткого карантину у квітні 2020 року змогли не лише зберегти свої позиції, але і наростити рівень продажів. Найбільше постраждали бренди середнього цінового сегменту, набагато більш затребуваними стали кредитні програми.

Рис.14 Ринок автомобілів квітень та березень 2020  (Дж. AutoConsulting)

В найближчі 5 років суттєвих структурних змін очікувати не варто:

  • Стабільну перевагу буде мати імпорт вживаних автомобілів над новими
  • Стабільний попит на привезення авто з-за кордону
  • Ріст популярності послуг автопідбору та автомобільних звітів
  • Тяжіння малого бізнесу до придбання вживаних автомобілів, відмова від придбання нових автомобілів

В найближчі 10 років імпорт вживаних автомобілів з традиційними двигунами внутрішнього згорання суттєво зросте. Це буде зумовлене наступними чинниками:

  • Підвищення вимог щодо екологічності у країнах ЄС
  • Ріст популярності електромобілів, зумовлений політичними рішеннями провідних країн-експортерів вживаного транспорту
  • Лояльність суспільства до вживаних автомобілів

За 10 місяців 2020 року було продано 648 800 вживаних автомобілів.

Топ-10 вживаних автомобілів за рейтингом auto.ria:

  • RenaultMegane – 12 267 шт
  • DaewooLanos – 12 201 шт
  • VolkswagenPassat B5 – 9267 шт
  • FordFocus – 8716 шт
  • Audi A6 – 8130 шт
  • SkodaOctavia A5 – 7301 шт
  • VolkswagenGolf IV – 6605 шт
  • ChevroletAveo – 6299 шт
  • OpelVectra B – 5255 шт
  • VolkswagenPassat B7 – 4205 шт

Топ-10 моделей за відгукамикористувачівAUTO.RIA:

  • VolkswagenPassat B7
  • Mercedes-Benz S-Class
  • Audi A6
  • HondaAccord
  • BMW 3-Series
  • Subaru XV
  • BMW 5-Series
  • Audi A4
  • Volvo S40
  • Audi A8

Порівнявши цей рейтинг з попереднім, можна побачити, що українці тяжіють до автомобілів, які можуть собі дозволити, а не до тих, про які мріють. Тому, вважаємо, що середній український покупець автомобілів мислить радше раціонально, аніж емоційно.

Топ-5 нових авто 2020 року за рейтингом асоціації «Укравтопром»:

ToyotaRAV-4 – 5 000 шт.,

RenaultDuster – 4 900 шт.,

KiaSportage – 4 500 шт.,

RenaultLogan – 3 500 шт.,

RenaultSandero – 2 900 шт.

За брендовим розподілом чітко домінує Renault. Всі ці моделі продаються в Європейському Союзі під більш бюджетним брендом Dacia. В Україну постачаються автомобілі румунського виробництва.

 

Електромобілі

Електромобілізація в Україні має суттєву державну підтримку. Це проявляться в пільгах для купівлі чи ввезення зеленого транспорту. Покупці електромобілів звільнені від сплати ПДВ, який складає 20% від його ціни, а також від митних платежів. Ці норми — тимчасові, але  діятимуть аж до 2022, а потім їх з великою ймовірністю продовжать. Єдиний податок, який потрібно заплатити — акцизний: за 1 кВт*год автомобіля є фіксована ставка, яка складає 1 євро. Як приклад, NissanLeaf, найпопулярніший серед українців, потягне за собою плату всього в 24 євро. Але і від цього податку імпортерів електрокарів хотіли звільнити — ця норма була в законопроектах №8159 і 8160, проте їх відкликали.

Відсоток електромобілів у загальній структурі українського імпорту складає всього 4%, але цього достатньо, щоб обігнати деякі країни західної Європи.

Рис.15 Відсоток покупців, які обирають електромобілі (Дж. «Главком» з посиланням на АСЕА)

Рис.16 Географія імпорту електромобілів в Україну (Дж. «Главком» з посиланням на державну митну службу)

Рис.17 Кількість зареєстрованих електрокарів в Україні по роках (Дж. ГСЦ МВС України)

До 2019 року кількість реєстрацій електричок стрімко зростала. У 2020-ому ї

У листопаді 2020 стали на облік 514 автомобілів, які працюють виключно на електротязі (BEV), з них 481 – легкових і 33 комерційних. У порівнянні з листопадом 2019 року кількість реєстрацій електромобілів зменшилася майже на 28%, але є і позитив –  виросла частка нових машин, яка склала 10% проти 6% роком раніше.Найпопулярніший електромобіль в Україні – NISSAN Leaf в листопаді 2019 місяці придбали 126 чол.

В ТОП-5 електромобілів, хоч і значно позаду лідера, увійшли:

CHEVROLET Bolt – 69 шт.;

TESLA Model 3 – 55 шт.;

TESLA Model S – 36 шт.;

BMW i3 – 23 шт.

У сфері комерційних електромобілів всю статистику сформували дві моделі: RENAULT Kangoo Z.E. – 26 шт. та NISSAN e-NV200 – 7 шт.

Рис.18 Кількість зареєстрованих електрокарів в Україні по роках (Дж. Українська енергетика UA-Energy.org)

Загалом у проміжку з січня по листопад 2020 року український автомобільний парк поповнився на 6823 од. дорожніх транспортних засобів на акумуляторних джерелах живлення, що на 2% менше, ніж за аналогічний період минулого року. Частка уживаної техніки в цій кількості склала 92 відсотки.

Одним із важливих стримуючих факторів стрімкого росту частки електромобілів є не лише їх початкова вартість, але і вартість та складність експлуатації. Запас ходу NissanLeafза батареєю на 24 кВт складає 90-120 км. Вартість зарядки на мережевих зарядних станціях складатиме в середньому 100 грн. Тобто 1 км шляху електромобіля вартує 1 грн. Дизельний автомобіль схожого класу з витратою палива 5 л на 100 км матиме такі ж показники. Дешевшим електромобіль може бути лише для власників приватних домогосподарств, які можуть самостійно заряджати автівку та мають змогу підключити нічний тариф. Тоді вартість однієї зарядки коштуватиме близько 40 грн. Ще одна альтернатива – встановлення зарядної станції у подвір’ї свого багатоквартирного будинку, проте вартість такої складатиме близько 3000 доларів США.

Електромобілі на сьогодні виправдані в умовах міського циклу, але зовсім не адаптовані для поїздок на великі відстані. Враховуючи розміри Україні, це є суттєвим мінусом.

Отже, ключові пункти щодо електромобільного ринку:

  • Стабільна державна підтримка, податкові спрощення
  • Практично весь імпорт формують б/в транспортні засоби
  • Комерційний сектор ще не готовий до електромобілізації
  • Ринок досяг свого річного максимуму на наступні 5 років
  • Потік дешевих дизельних авто з ЄС стримуватиме попит на електромобілі в Україні

 

Цінове регулювання.

Зібравши вартість найбільш доступних нових автомобілі у 2011 році та порівнявши її з автівками, які є найдешевшими у 2020 році, то можна побачити суттєві зміни. Зараз покупець, який має 9000 доларів США на купівлю нового автомобіля практично не має жодного вибору. Купувати автомобіль, вироблений у країні-агресорі, хоч і у складі міжнародної корпорації, мало хто наважиться. Ravon, який випускає морально застарілі популярні моделі корпорації GM, в знову ж таки дружньому Росії Узбекистані, виглядає не дуже привабливо. Першим адекватним автомобілем з цього списку буде RenaultSandero, вартість якого стартує від 9900 доларів США. Додатково власнику потрібно буде заплатити 3% до пенсійного фонду.

Рис.20 Вартість найдешевших нових автомобілів в Україні  в доларах США (2011) (Дж. Дмитро Доманський – дипломна робота НТУ)

Рис.21 Вартість найдешевших нових автомобілів в Україні  в доларах США (2020) (Дж. Дмитро Доманський – дипломна робота НТУ)

 

Яку ж альтернативу вже чітко і зрозуміло обрали українські автопокупці?

Це вживані автомобілі. Найпопулярніший за продажами autoria автомобіль RenaultMegane 2010-2015 року коштує в середньому від 6000 до 10000 доларів США. Це один із яскравих прикладів, того чому українці надали перевагу перед конструктивно недосконалими та морально застарілими ЗАЗ, ВАЗ, Daewoo, Geelyі т.д. Ті, хто мають менший бюджет – близько 4000 доларів США (вартість нової славути у 2011 році) обирають до прикладу більш доступні DaciaSandero. Вартість даних авто 2008-2012 років випуску в середньому коливається від 3500 до 5500 доларів США. Додатково за ці гроші власники, як правило, отримують передні склопідйомники та кондиціонер, про що власники авто ЗАЗ 1103 могли тільки мріяти.

Так як перспектив стрімкого економічного розвитку в найближчі роки не існує, цей тренд залишатиметься і надалі. Українці зробили свій вибір, вони надають перевагу вживаним автомобілям провідних виробників перед новими автомобілями, які ліцензійно випускають застарілі моделі. Автомобільні покупці, які мають 10000-20000 дол. США на купівлю нового автомобіля також схиляються до більш комфортних вживаних автомобілів з США, ЄС, Кореї чи інших країн світу.

Таким є український автомобільний ринок, якщо його описати за допомогою трохи більше, ніж двох з половиною тисяч слів.

 

Список використаних джерел

  1. Єдиний державний веб-портал відкритих даних [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://data.gov.ua/
  2. Інформаційно-аналітична група AutoConsulting [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://www.autoconsulting.com.ua/
  3. Проект «Ціна держави» [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://cost.ua/
  4. RolandBerger. Нова реальність автомобільної промисловості / RolandBerger // Експертна онлайн-конференція НТІ «Автонет», 27 трав. 2020 р.
  5. Асоціація українських автомобілевиробників «УкрАвтопром»[Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://ukrautoprom.com.ua/
  6. Інформаційно-аналітичний ресурс “Українська енергетика UA-Energy.org”[Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://ua-energy.org/
  7. AlexeiRzhanovUsedcarsimport. 9 months of 2020./ AlexeiRzhanov // https://www.linkedin.com/ – 2020.
  8. Економічна правда[Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://www.epravda.com.ua/
  9. «Главком»[Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу:https://glavcom.ua/
  10. EuropeanAutomobileManufacturers’ Association (ACEA)[Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу:https://www.acea.be/
  11. Головний сервісний центр МВС України [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу:https://hsc.gov.ua/